Nyári tábor pozitív hatása a gyerekekre – interjú egy gyermekpszichológussal

A nyári táborozás élménye szinte semmi máshoz nem hasonlítható, varázslatos esemény. A gyerek nem csak kiszakadnak az iskolai környezetből, hanem rengeteget nevethetnek, szórakozhatnak és nem utolsó sorban fejlődhetnek. A megfelelő nyári tábor választása azonban nem könnyű feladat, és mind a szülők, mind a pedagógusok gyakran szembesülnek olyan kérdésekkel, amelyek elsősorban a nyári táborozás lelki hátterére irányulnak. Dr. Káplár Mátyás, tanácsadó szakpszichológus cikkünkben most választ ad szinte minden felmerülő eshetőségre, esetleges aggályra és rávilágít a nyári tábor előnyeire is.

Miért jó döntés a nyári tábor a gyermeknek?

Különböző gyerekeknek, különböző tábortípusok bizonyulhatnak a legjobb döntésnek. Fontos, hogy a tábor olyan élményeket adjon, amire az adott diáknak szüksége van, szüksége lehet. A társas közösségben való együttlét, a szociális készségek fejlődése, a táborban kapott élmények mindenképpen pozitív hatással lesznek a gyerekekre. Ám ha valaki inkább egy befelé forduló személyiség, és általában nem érzi jól magát nagyobb közösségben, akkor érdemes vele elbeszélgetni. Ezt nem szabad összekeverni azzal a jelenséggel, miszerint az újdonságtól sok gyerek fél. A szülővel szerzett közös élmény ezt fel tudja oldani. De előfordul olyan, hogy elmentünk, megnéztük és nem jött be: ilyenkor érdemes elengedni a dolgot.

Miért jó döntés a nyári tábor a szülőnek?

Mindenképpen egy „felszabaduló idő”, illetve egy olyan lehetőség, hogy a szülők közös élményeket szerezzenek, a saját párkapcsolatukat tudják építeni. Ez egy olyan szituáció, ahol mindenki nyert: mindkét félnek jó, hiszen a szülőnek is nagy lehetőség, ha a gyerek önállóságot tanul a táborban. A nyári tábor egy olyan hely, ahol mindenféle szabályokat be kell tartani és meg kell tanulni a közösségi viselkedést, amit később át lehet emelni a családi életbe.

Nyári táborozás gyerekeknek

Miért fontos, hogy a gyerek kiszakadhasson az iskola környezetből?

Fontos, hogy a gyerek egy olyan területen tapasztalhatja meg a közösségi élményt, ami nem annyira szabályozott, mint egy iskolai környezet. A nyári táborban sokkal inkább partneri viszony alakulhat ki a vezetők és a gyerek között. Nincs az iskolai környezet formalitása. A kapcsolatok elmélyülésére is pozitívan hat. Később, amikor a diák visszakerül az iskolába, a hatása akkor is megmarad és az ottani együttműködést is jobbá teheti.

Milyen ingerek érik őket, amelyeket egy nyári tábor segíthet feldolgozni?

Az biztos, hogy egy készségfejlesztés akkor lesz a leghatékonyabb, ha különböző környezetekben tudjuk gyakorolni. Például, hogy hogyan viselkedünk egymással. A különböző környezetekben tanult, egymáshoz hasonló minták jobban elmélyülnek a gyerekek személyiségében. A nyári tábor hasonló, mint a felnőtteknél a szabadság: egyfajta feltöltődés, ami aktív és mégis kikapcsolódás jellegű. A nyári tábor jól kiegészítheti azokat az időszakokat, amelyeket a családok együtt töltenek, amikor együtt szereznek élményeket.

Miért ajánlja a nyári táborozást minden gyerek számára?

A legtöbb gyerek számára mindenképpen ajánlható az, hogy részt vegyen a nyári táborozásban. Hiszen a gyerekek számára a család és az iskola is a két meghatározó, fontos közeg, és a nyári táborban szinte ezekhez hasonló, ugyanakkor inkább informális szabályrendszer van. Emellett fontos előnye, hogy önállóságra tanítja a diákokat: egy hely, ahol saját magam megtapasztalom azt, hogy képes vagyok helyzeteket egyedül is megoldani.

Nyári tábor velencei tó

Milyen rövid és hosszú távú előnyökkel jár egy nyári tábor?

Rövid távú előnye a kikapcsolódás, az élmények gyűjtése, az új kapcsolatok kiépítési lehetőségei, és nem utolsó sorban a feltöltődés. Ezeknek a hatása szinte már azonnal tapasztalható. Hosszútávon kiemelhető a szociális készségek fejlődése, amire rendkívül pozitív hatással van, illetve a személyiségfejlődés, hiszen a tábornak kitűnő önismereti hatása is lehet.

Milyen hatással van egy nyári táborhoz hasonló, igazán ingerdús környezet a gyerekekre?

Első körben sok gyerek talán egy kicsit óvatosabb lehet ezekkel a helyzetekkel. Néha ijesztő a megszokott környezettől különböző helyzetben eltölteni az időt, de ez a félelem érthető és természetes. Ám a nyári tábor során ez a tartózkodó magaviselet nagyon gyorsan átalakul és a szabadság élményét megtapasztalva a gyerekek rájönnek, hogy sokkal nagyobb befolyással vannak a saját életükre, mint az korábban gondolták volna. Ráadásul a gyerekek aktivitását növelheti, hogy a nyári táborban olyan dolgok történnek, amikre hatással lehetnek és élveznek.

Miért elengedhetetlenek az itt szerzett élmények?

Egyfajta szabadság élményt tapasztalhatnak meg, ami semmivel sem hasonlítható össze. Az élményeken keresztül történő fejlődés, amikor valami nem „muszáj alapon” megy végbe, hanem a szórakoztatás révén történik, akkor az egyrészt sokkal nagyobb nyitottságot eredményez, másrészt sokkal mélyebb tudást ad. Ha a nyári tábor hasznos értékeket közvetít, akkor egyértelműen hatványozott hatékonysága van egy iskolai tanórához képest, mind a szociális készségek, mind a megszerzett tudás szempontjából. A tábor által közvetített pozitív érték azonban elengedhetetlen ennek megvalósulásához.

Nyári táborozás

Hogyan tudják itt a gyerekek elengedni az elvárásokat?

Ez elsősorban nem a gyerekek, hanem a tábor vezetőinek a feladata, hiszen a gyerek mindig csak reagál az őt ért ingerekre. Egyszerű a megoldás: olyan környezetet kell teremteni, ami  lehetővé teszi az elvárások elengedését. És véleményem szerint a nyári táborok ezt nagyszerűen biztosítják.

Hogyan tudja a gyerek később hasznosítani az itt átélteket?

A tábornak ez az egyik legnagyobb előnye, mert ehhez nem kell tudatosság. A nyári táborban átélt élmények és az ott szerzett tudás közvetlenül beépül a gyerekek életébe, személyiségébe. A tábor után egyszer csak azt veszik észre a szülők és a pedagógusok, de gyakran a diáktársak is, hogy a gyerek megváltozott. A titok nyitja, hogy a nyári táborban az élményeken keresztül sikerült a különféle készségeit egy más szintre emelni.

Mit tanácsol annak a gyereknek, aki bár szívesen elmenne táborozni, mégis nehezen tud kikapcsolni, esetleg félénk vagy gátlásokkal teli?

Fontos, hogy ezek a gyerekek ne menjenek egyedül. Próbáljuk megszervezni, hogy barátokkal, hozzájuk közelebb álló gyerekekkel közösen induljanak a nyári táborozás kalandjára. Ha ez semmiképp sem adott, akkor szervezzük úgy, hogy a gyereknek legyen lehetősége előzetesen betekinteni a tábor mindennapjaiba. Találkozzon például a tábor előtt a táborvezetővel, beszélgessenek és tudjon kérdéseket feltenni. Ha eloszlatjuk a félelmeit, akkor látni fogja, hogy jó helyen van és nincs mitől tartania. Sőt, jól fogja magát érezni. Ebben a szülők is tudnak segíteni, ha a gyerekkel közösen gondolkodva mutatják meg neki a nyári táborozás legjobb oldalát.

nyári tábor gyerekeknek

Hogyan tud ebben segíteni a szülő/a pedagógus/a táborvezető?

Egyrészt nem mindegy, hogy a szülőnek milyenek a tapasztalatai a saját, korábbi nyári táborokkal kapcsolatban. A szülő pozitív hozzáállása ugyanis elengedhetetlen segítség. Mindig számíthatunk a pedagógus és a táborvezető segítségére, akik ismerik a legfontosabb dolgokat, amelyek egy nyári táborozás során felmerülhetnek. A táborvezető akkor tud a leginkább segíteni, ha jó előre felkészül, és amennyire tudja, megismeri a résztvevő gyerekeket, kideríti azok motivációs pontjait, feltárja a félelmeket. Innentől fogva sima lesz az út.

Mit lehet a szülőkhöz nagyon ragaszkodó gyereknek mondani meggyőzésként?

Sok olyan helyzet van, amikor nem a gyerek, hanem a szülő az, aki nem tudja igazán elengedni a gyereket és kivetíti a félelmeit. Attól fél, hogy mi lesz akkor, ha az ő pici csemetéje pár napra elmegy. Lehet, hogy mást mond, de a gyerek megérzi a szülő félelmét. Ismernünk kell a saját gyerekünket, és nem mindegy az sem, hogy hány éves korában indul a nyári táborba. Vannak olyan gyerekek, akik egészen fiatalon simán elmennek néhány napra a szülők nélkül, de akadnak olyanok is, akik hiába idősebbek, szeretnek inkább édesanyjuk vagy édesapjuk mellett lenni. A táboroztatásnál jó módszer lehet a szülők részéről, hogy a gyereket először csak rövidebb időszakokra engedik el, aztán később egyre lehet növelni ezt az időtartamot, amely végül akár egy hetes is lehet. És ebben nagy segítséget adhatnak a gyerek barátai, társai.

Hogyan tudjuk megkönnyíteni „az átállást”? (ingerszegény-ingerdús környezet)

Ahol élmény van, ott minden gyerek szeret lenni. Ha megvan a kellő nyitottság, akkor önmagában a gyerekek aktivitása teszi lehetővé a könnyed átállást.

miért jó a nyári tábor

Hogyan lehet kezelni a karakánabb, esetleg „csapatvezér” egyéniségeket?

Ezeket a gyerekeket a pedagógusoknak és a táborvezetőknek azonnal maguk mellé kell állítani és bevonni valamilyen szinten a mindennapi működésbe. Ha a hangadókat meggyőzzük, ők meggyőzik a többieket, hiszen belső igényük, hogy a véleményük felülről is elfogadott legyen. Ha úgy tudjuk bevonni őket a tábori életbe, hogy például rájuk bízzuk a csapatvezetést, esetleg felelősséggel járó feladatokat kapnak, egészen biztosan nem lesz velük probléma.

Hogyan lehet kezelni egy agresszív gyereket?

Az agressziót nem kezelni, hanem leállítani kell. Ilyen helyen ez egyáltalán nem elfogadott. A tábor által közvetített értékeket ugyanis pillanatok alatt le tudja rombolni. Ha mégis előfordul, akkor az agresszort az adott helyzetből ki kell emelni és megbeszélni vele négyszemközt, hogy milyen módszerekkel lehet elkerülni a hasonló helyzetet. Ezzel lehet egyetértésre is bírni őket.

Egy esetlegesen kialakult vitás helyzetben mi a legjobb teendő?

Ilyen helyzetben ne akarjunk döntőbírók lenni, hanem mutassunk meg egy olyan módszertant a vitatkozó gyereknek, amiben ők maguk tudják megoldani a problémát. Ne a kölcsönös engedésre törekedjünk, hanem arra, hogy pontosan mondja el mindkét fél, hogy mit szeretne, aztán keressenek közösen egy harmadik megoldási alternatívát, ami az ésszerűség határán belül mindenki vágyát kielégíti.

nyári tábor

Milyen játékokkal, programokkal lehet leginkább lefoglalni a diákokat? (nem a konkrét játék, hanem a típusa, szerepe, célja)

A legfontosabb a „bevonódás”, tehát az, hogy a gyerekek aktív részesei legyenek a játékoknak, programoknak. Hogy maguk alakíthassák valamilyen formában a szabályokat. Hogy valamilyen módon minél több gyereknek élményt adjanak. Ha ez a hármas megvan, akkor már nem nyúlhatunk mellé. Persze még jobb, ha ez a közös élmény tanít is valamit, de ezt olyannyira rejtve teszi, hogy a diákok gyakran észre sem veszik.

Milyen nyári tábor lehet a leginkább ideális?

Ami a gyerek személyiségének a leginkább megfelelő. Vannak művészeti beállítottságúak, van aki az aktivitásban találja meg magát, de mások szeretnek inkább elméleti területeken kikapcsolódni. Érdemes megtalálni, ami a gyerek sajátja, hogy a tábor ne váljon feladattá, hanem igazi, személyre szabott élményt adjon.

Hogyan tudja elengedni a szülő az aggodalmakat?

Legyen nyitott és beszéljen más szülőkkel is, akiknek a gyereke már volt hasonló helyen. Kérjen bátran információkat a tábor vezetőjétől. Az aggodalmak legtöbbször a hiányos tudásból erednek, de ezeket pozitív megközelítéssel és kérdésekkel gyorsan el lehet oszlatni.

Nyári tábor előnyei

Milyen tanácsokkal lássa el a szülő a gyerekét táborozás előtt?

A legfontosabb, hogy a gyerek merjen nyitott lenni azokra a dolgokra, amik a nyári táborban várják. A tábor akkor fejti ki legjobban a hatását, ha ott minél több élményt át tudunk élni. A másik nagyon fontos szülői feladat, hogy egy kicsit megerősítse a csemetéjét, hogy a nyári táborban merje felvállalni a személyiségét, az érzéseit és a gondolatait. Ha valami nem tetszik neki, akkor bátran merjen szólni vagy segítséget kérni, mert a táborvezetők többek között azért is vannak ott, hogy segítsenek.

Tudatosítsák a gyerekben, hogy minden problémára van megoldás, ezeket ne magukban akarják megoldani. Elengedhetetlen a bizalom a táborvezetés felé. Mondjuk el nekik, hogy attól még, hogy a többi gyerek szeretne valami olyasmit csinálni, ami nekik nem tetszik, nem muszáj részt venni benne. Jó, ha a gyerek ellen mer állni a csoportnyomásnak. Nem vagyunk ugyanolyanok, különféle gyerekek más családokból, más gondolatokkal jönnek. Emiatt azonban nem kell feladni vagy rosszabb esetben megtagadni a saját értékeket.